Köp och handelsvillkor
1. Beställning av varor
På eico.se kan du handla under hela dygnet runt. Det kan dock finnas tillfällen när butiken är stängd pga. underhåll. Du kan endast genomföra köp när butiken är öppen.
För att kunna handla på eico.se ska du vara minst 18 år samt använda ett giltligt betalkort, som accepteras i butiken.
Det är enkelt och lätt att handla hos oss. Du klickar in under din önskade kategori. Här kommer du att hitta precis den varan som passar dig. Lägg varan i din ” varukorg”. Du kan naturligtvis lägga till flera varor ner i varukorgen, samt ta bort varor från korgen. Det kan du alltid göra, ända tills du väljer att bekräfta ditt köp och betala för varorna.
2. Betalning och företagsinformation
Vi tar emot följande betalkort: VISA, Mastercard och Eurocard.
Det tillkommer inte några extra avgifter på beloppet vid betalning med kontokort, om inte kortet är registrerad i ett land utanför EU. Om det är fallet, påläggs det en avgift på VISA, Mastercard betalningen på 2,75 %.
Betalningsmottagare är:
EICO AB Sverige
c/o EICO AS
Østergade 118
DK-9700 Brønderslev
Tel: 08-124 102 38
eico@eico.se
Org. nr. 556 744 - 5498
3. Vi drar aldrig beloppet från din konto, innan varan är skickad
Efter genomfört köp kommer du att få ett e-mail som bekräftelse på ditt köp. Tänk på att det inte är någon orderbekräftelse, utan endast en bekräftelse på att vi har tagit emot din beställning. Så fort vi har behandlat din beställning, skickas det en orderbekräftelse till dig, och när dina varor skickas ut kommer vi att skicka ett kvitto till dig. Det är först här, när dina varor skickas, att beloppet kommer att dras från ditt konto.
4. Leverans
Standardfraktpris är 75 SEK inkl. moms. Priset är gällande för varje beställning som beställs på eico.se. Fraktpriset beror alltså inte på beställningens samlade; vikt, storlek, pris, antal varor eller leveransadress. Våra leveransvillkor gäller över hela Sverige.
4.1 Leveransbekräftelse
Du kommer att få en e-mail ang. leveranstiden för dina varor. Förväntad leveranstid är 5-8 vardagar efter att vi har tagit emot beställningen. Om, mot all förväntan, varan inte finns på lager, kommer du att få en ny e-mail med ny förväntad leveranstid.
4.2 Leverans om mottagaren inte är hemma
Om du inte är hemma vid leveranstillfället, lämnar chauffören paketet till ett uthämtningsställe i närheten av din adress, och du därefter ska hämta paketet där. Chauffören lämnar ett kort med paketnummer, namn och adress på uthämtningsplatsen, där du kan hämta ditt paket. Du har 10 vardagar på dig att hämta ditt paket. Kom ihåg att ta med dig giltlig ID-handling när du ska hämta ut paketet.
5. Förbehåll
Det tas förbehåll för: tryckfel och bilder som inte är rättvisa, avgiftsändringar, slutsålda varor, restordrar, ej framkomna varor, valutaförändringar, lagerfel, prisförändringar och force majeure.
Ångerrätt
När du handlar hos eico.se har du alltid 14 dagars ångerrätt. Dvs. från dagen när du tar emot varan, har du 14 dagar på dig att meddela oss att du ångrar köpet, och därefter skicka tillbaka varan till oss. Om tidsfristen löper ut på en helgdag, lördag, julaftonsdag eller nyårsaftonsdag förlängs tidsfristen till följande vardag. Om du vill skicka tillbaka en vara till oss, ska du skicka en e-mail till eico@eico.se, eller ringa på telefon: 08-124 102 38. Därefter kommer du att få en retursedel skickad till dig, och med adressen dit du ska skicka din vara tillbaka till oss. Skicka med retursedeln, med beskrivning av orsaken till returneringen samt med en kopia av fakturan som kom tillsammans med varan. Observera att du själv ska betala transportkostnaderna.
Var uppmärksam på att ångerrätten inte är gällande för varor utanför vårt normala sortiment, som är beställt hem och köpt hos oss. Dessutom gäller ångerrätten heller inte på osäljbara varor samt specialtillverkade varor. Eico förbehåller sig rätten till att avvisa varje icke-reklamationsgiltlig returnering, om det mottagna är defekt eller enligt Eicos bedömning inte är i ett skick att varan kan läggas på lager och senare säljas vidare.
5.1 Återleverans
Vid returleveransen bör du säkra dig att varan är ordentligt inpackad, samt returneras till oss i originalförpackning. Du är ansvarig för varans skick, fram till att varan levereras till oss. Därför uppmanar vi dig att spara kvitton och evt. track & trace nummer.
5.2 Varans skick vid retur
Ångrar du ett köp, ska varans skicka vara som nytt vid returneringen tillbaka till oss.
Om varan skadas eller visar upp tecken på att ha varit använt, sker ett avdrag som motsvarar värdeförsämringen orsakat av varans bruk. Motsvarande kommer ett belopp att dras av återbetalningen om varan installerats och monterats. Om varan bedöms som värdelös, har du inte längre krav på att få tillbaka dina pengar.
6. Reklamation – om något är fel på varan
Ditt köp omfattas av konsumentköplagen, däribland gällande reklamationsregler. Om du har tagit emot din vara, är din reklamationsrätt gällande under 36 månader. Undantag gäller dock för använda varor med begränsad livs-/funktionstid. I de tillfällen görs en speciell bedömning av reklamationen, eftersom det inte kan reklameras över fel som uppstår till följd av vanligt slitage och ålder.
Är reklamationen godkänd, återbetalar vi dina rimliga fraktkostnader, som det har kostat dig att skicka varan retur till oss. Om det visar sig, att du själv har skuld i varans skada eller om det inte är något fel på varan, bedöms reklamationen som ej godkänd. I de tillfällen ska du själv betala för transportkostnaderna och evt. omotiverat reparationsbesök. Om du vill rapportera en reklamation, ska du skicka en e-mail till eico@eico.se, eller ringa på telefon: 08-124 102 38. Därefter kommer vi att skicka en returetikett till dig, och du kan skicka din trasiga vara retur till oss.
Tänk på att packa varan ordentligt in och gärna använda originalförpackningen. Var noga med att alltid få kvitto med på frakten. Kom ihåg att det är du som är ansvarig för paketet tills vi tar emot den. Därför ska du alltid spara postkvitton samt track & trace-nummer och liknande uppgifter om returleveransen.
6.1 Vid leverans
När din vara levereras är det mycket viktigt att du genast kontrollerar förpackningens skick. Om själva varan också ser ut att vara skadad, ska du omedelbart kontakta oss. Det görs på mail till eico@eico.se eller på telefon 08-124 102 38. Det ska meddelas till oss senast 7 dagar efter mottagning. Dessutom, om varans förpackning skadats ska det noteras på fraktsedeln för transporten innan leveransen signeras.
6.2 Vid fel/brister när varan har använts
Om du inte direkt kan se skador eller brister på din beställda vara, och du väljer att installera och montera varan, men varan trots det inte fungerar perfekt, är det viktigt att du först kontrollerar om varan monterats korrekt. Om din köpta vara ser ut att vara korrekt monterad, men ändå inte fungerar korrekt, är det mycket viktigt att du kontaktar oss direkt. Därmed är det lättare för oss att kunna konstatera om problemet på varan beror på ett produktfel, eller om det beror på slitage eller felaktig användning av varan.
Om felet bara förekommer ibland, dvs. om felet inte är kontinuerligt/non-stop, utan endast förekommer i perioder, är det viktigt att notera när, hur och i vilka situationer som felet uppstår. Det gör det lättare för oss att identifiera hur felet uppstått och komma med snabba, bra svar till dig.
7. Persondatapolitik och cookies
Eico AS använder olika sätt att samla in uppgifter om dig. Här kan du läsa om vilka uppgifter vi registrerar om dig och till vilket ändamål vi använder uppgifterna. Du kan läsa om dina rättigheter och om användning av cookies
Senast uppdaterad: 5 mars 2019